Strona główna Międzynarodowe seminarium naukowe "Wieloaspektowa myśl Edyty Stein: od jej fenomenologicznych źródeł, przez antropologię i filozofię kobiecości, ku teologii (część II)"
Międzynarodowe seminarium naukowe "Wieloaspektowa myśl Edyty Stein: od jej fenomenologicznych źródeł, przez antropologię i filozofię kobiecości, ku teologii (część II)"
Treść zajęć
Czy filozofia początku XX wieku może stanowić inspirację dla współczesnych wyzwań? Jakie znaczenie mają idee Edyty Stein dla dzisiejszej edukacji, antropologii, refleksji nad relacją między rozumem a wiarą oraz myśli społecznej? Jeśli te pytania Cię fascynują, nasze seminarium jest właśnie dla Ciebie!
W semestrze zimowym 2024/2025 szczegółowo omawialiśmy fenomenologię jako metodę badawczą Edyty Stein oraz jej miejsce w sporze o idealizm i realizm w kręgu fenomenologicznym. Zajęliśmy się również jej antropologią, analizując relację ciało-dusza-duch oraz jej poglądy na temat kobiety i jej powołania.
W semestrze letnim kontynuujemy te badania, koncentrując się na refleksjach pedagogicznych Stein, jej myśli społecznej oraz unikalnym podejściu do filozofii chrześcijańskiej. Przyjrzymy się, jak jej idee mogą być zastosowane do współczesnych debat o wychowaniu, relacji między filozofią a teologią oraz o naturze państwa i demokracji. Analiza tekstów, dyskusje i wspólna interpretacja fragmentów jej dzieł pozwolą nam odkryć aktualność jej myśli w XXI wieku.
Seminarium jest prowadzone w języku niemieckim, jednak dzięki funkcji automatycznego tłumaczenia Zoom, dostępnej w różnych językach, osoby, które nie czują się pewnie w tym języku, będą mogły aktywnie uczestniczyć, śledzić nasze analizy i dyskusje.
Program zajęć:
Pierwsze spotkanie (12.03. 2025) : 18:30-20:00, platforma ZOOM
Wokół idei kształcenia człowieka – refleksja pedagogiczna Edyty Stein
(a) Założenia i cele kształcenia według Edyty Stein – holistyczna perspektywa rozwoju człowieka
(b) Czy myśl pedagogiczna Edyty Stein może nas czegoś nauczyć dzisiaj?
Teksty:
· Edith Stein, Wahrheit und Klarheit im Unterricht und Erziehung, in: Bildung und Entfaltung der Individualität. Beiträge zum christlichen Erziehungsauftrag, herg. K. Mass, Freiburg 2001, 1-9.
· Edith Stein, Zur Idee der Bildung, in: Bildung und Entfaltung der Individualität. Beiträge zum christlichen Erziehungsauftrag, herg. K. Mass, bearbeitet von M. A. Neyer OCD, B. Beckmann, Freiburg 2001, S. 35-49.
Drugie spotkanie (9.04.2025): 18:30-20:00, platforma ZOOM
Myśl społeczna Edyty Stein
(a) Ontyczna struktura państwa
(b) Państwo a wartości – jak tworzyć demokratyczne państwo?
Teksty:
· Edith Stein, Eine Untersuchung über den Staat, hers. Im Auftrag der deutschen Ordensprovinz der Teresianischen Karmel vom Internationalen Edith Stein Institut Würzburg, bearbeitet von I. Riedel-Spangenberger, Freiburg, 2006, S. 3-24 und 112-119.
Trzecie spotkanie (14.05.2025): 18:30-20:00, platforma ZOOM
Między rozumem a wiarą – filozofia chrześcijańska Edyty Stein (część I):
(a) steinowski projekt filozofii chrześcijańskiej
(b) Czy filozofia chrześcijańska Edyty Stein może stanowić inspirację również dla osób niewierzących?
Tekst:
· Edith Stein, Endliches und ewiges Sein. Versuch eines Aufstiegs zum Sinn des Seins, herg. Edith Stein Stiftung, bearbeitet von A. U. Müller, Freiburg 2016, S. 20-36.
Czwarte spotkanie (11.06.2025): 18:30-20:00, platforma ZOOM
Między rozumem a wiarą – filozofia chrześcijańska Edyty Stein ((część II):
(a) Od bytu skończonego do bytu wiecznego – praktyczne zastosowanie myśli Stein w odniesieniu do relacji rozumu i wiary w filozofii chrześcijańskiej.
(b) Krytyczna refleksja nad filozofią chrześcijańską Stein z perspektywy współczesnej filozofii i teologii – czy możliwe jest dziś jej rozwinięcie i adaptacja?
Tekst:
· Edith Stein, Endliches und ewiges Sein. Versuch eines Aufstiegs zum Sinn des Seins, herg. Edith Stein Stiftung, bearbeitet von A. U. Müller, Freiburg 2016, 41-61.
Zgłoszenia udziału prosimy wysyłać na adres:
monika.adamczyk-enriquez@ignatianum.edu.pl